Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kokosový olej

4. 1. 2015

Kokosový olej je podle mě jedna z top voleb pokud jde o zdravou energii, zdroj tuků a hojení těla. Doktoři Ray Peat, Weston Price a mnoho dalších kapacit navíc dokázali a zkoumali prospěšnost nasycených tuků vč. kokosového...

Pravda kokosového oleje je zřejmá každému, kdo studoval zdravotní stav obyvatel tradičních tropických kultur, ve kterých je kokosový olej základem výživy již po tisíce let.

Už v roce 1930 cestoval zubař Dr. Weston Price po jižním Pacifiku a zkoumal tradiční způsoby stravování a jejich vliv na zdraví obecně a stav chrupu. Objevil, že strava bohatá na kokos byla zdravá a vyvážená i přes vysoký obsah tuku. Srdeční choroby se prakticky nevyskytovaly.

Mnohé studie na obyvatelstvu Pacifických ostrovů, které získává 30-60% veškerého příjmu kalorií z plně saturovaného kokosového oleje, vykazují téměř nulové množství kardiovaskulárních nemocí.

 Ve skutečnosti neexistuje žádný důkaz, že by přirozeně vysoce nasycené tuky měly jakýkoliv škodlivý vliv.

Díky 60 let trvající negativní propagandě a mýtům vůči přirozeně nasyceným olejům, byste asi odhadovali, že tyto komunity budou postiženy ucpanými arteriemi, obezitou a srdečními nemocemi. Není tomu tak. Naopak správné nasycené tuky vč. kokosového oleje ukazují vitální efekt pro tělo.

Není sice zdaleka nositelem tolika v tucích rozpustných živin jako jiné magické oleje typu high vitamin butter oil, cod liver oil apod. ale je cenově dostupnější a je hl. perfektním zdrojem energie a jiných super látek jako například:

mastná kyselina laurová (pozn. 50% kokosového oleje tvoří vzácně se vyskytující kyselina laurová. Tělo mění kyselinu laurovou na monolaurin, který má anti-virální, anti-bakteriální a anti-protozoalní působení. Monolaurin dokáže zničit viry s lipidovým obalem, jako jsou: HIV, herpes, spalničky, chřipkové viry, dále mnohé patogenní bakterie a protozoa jako střevní lamblie. Kyselina laurová je silný ničitel virů a bakterií a kokosový olej obsahuje více kyseliny laurové než kterákoliv jiná přírodní látka na zemi. Kyselina laurová je jeden z klíčových důvodů, proč bychom měli uvažovat o zařazení kokosového oleje do jídelníčku, ve stravě nemáme moc jiných zdrojů monolaurinu.)

nebo mastná kyselina kaprová (pozn. obsažená v menším množství v kokosovém oleji také přispívá k anti-mikrobiálnímu působení kokosového oleje)

MCT TUKY (pozn. Kokosový olej se ze 2/3 skládá ze středně dlouhých mastných kyselin, někdy se jim říká také středně dlouhé triglyceridy nebo triglyceridy se středním řetězcem (používá se anglická zkratka MCT). Tento typ mastných kyselin přináší mnoho příznivého při péči o zdraví. Kokosový olej je nejbohatším zdrojem těchto zdravých středně dlouhých mastných kyselin (MCT).

MCT snadno pronikají buněčnými membránami a nepotřebují speciální enzymy k tomu, aby je tělo efektivně využilo..

 -          MCT se přímo v játrech okamžitě mění v energii, spíš než by se ukládaly v podobě tuku. - toto je velmi vhodné pro tréninky při tukovém metabolismu

 -          MCT navíc pomáhají stimulovat tělesný metabolismus, což vede k redukci nadměrné hmotnosti.

 MCT jsou snadno stravitelné, podporují metabolismus a snadno se mění v energii. Několik studií ukázalo, že MCT mohou zlepšit fyzický a atletický výkon. Osobně mám perfektní zkušenost s používáním kokosového tuku nebo pasty kolem tréninků i během dne. V ketóze je to pak i opravdu energetická rozbuška a perfektní stimulatnt.

 Navíc, výzkum ukázal, že díky svému metabolickému efektu zvyšuje kokosový olej aktivitu štítné žlázy. A asi jste slyšeli, že tzv. „líná“ štítná žláze je jedním z důvodů, proč se některým lidem nedaří zhubnout i přes veškerou snahu. Kromě ztráty nadváhy jsou i další výhody povzbuzení metabolismu – urychlí se i proces regenerace. Buňky se rychleji regenerují, nahrazují se staré buňky a celkový imunitní systém lépe funguje.

Kokos má širokou škálu zdravotních účinků díky výživnému obsahu a jeho olej ho dělá pozoruhodným zdrojem živin a léku. Je to rozhodně jeden z nejzdravějších olejů na světě navzdory skutečnosti, že má vysoký obsah nasycených tuků.

 Kokosový olej je velmi populární potravina vyrobená z „masa" kokosových ořechů. Kokosový ořech byl dlouho primárním zdrojem živin v tropech. Jeho různé průmyslové a kosmetické aplikace z něj vytvořily životaschopnou komoditu.

 Je tepelně stálý a je proto velmi vhodný při vaření. Velmi pomalu oxiduje, vzdoruje žluknutí a má životnost přibližně dva roky – panenský kokosový olej vytvořený procesem mokrého mletí má "věčnou" trvanlivost.

 Má antibakteriální účinek, je vynikající na masáže a péči o pokožku těla, např. do koupele, po opalování, jako zubní olej nebo lubrikant.

 Kokosový olej se získává šetrným zpracováním kokosových ořechů. Odolává vlivům tepla a oxidace, zůstává stabilní i při vysokých teplotách. Je proto skvělou zdravou náhradou nejen pro vaření, ale i pečení a smažení. Kokosový olej je lehce stravitelný – mastné kyseliny se vyskytují v oleji ve středně dlouhých řetězcích – MCT – které stimulují metabolismus. Podporují vstřebávání dalších látek – např. esenciálních mastných kyselin, kterých je v dnešní době ve stravě nedostatek. Oblíbený je v ayurvédské a vegetariánské kuchyni. 

 

zdroj http://www.adamraw.cz/sportovn%C3%AD-v%C3%BD%C5%BEiva/tuky/bio-kokosov%C3%BD-olej-400ml-detail